Joom!Fish config error: Default language is inactive!
 
Please check configuration, try to use first active language

Kalorikus Gépek Szakosztály
Kalorikus Gépek Szakosztály



Kalorikus Gépek Szakosztály       




A Kalorikus Gépek Szakosztály (KGSZ) a nevéhez híven a hőerőgépekkel foglalkozik. A korábban működő, sokatok számára ismert Kalorikus Gépek Szakkör újraalakításával, a működési terület kibővítésével jött létre. Az öt alapító tag, az Energetikai Gépek és Rendszerek tanszék hathatós segítségével egy olyan hiányterületen biztosít lehetőséget szakmai fejlődésre, mely eddig a karon kiaknázatlan volt. A Szakosztály bázisát a D épület Jendrassik Györgyről elnevezett csarnoka adja, a működéséhez szükséges infrastrukturális háttért az EGR tanszék biztosítja.

A Szakosztály fő profilját gyakorlati foglakozások alkotják, melyek során mindenki közelebbről megismerkedhet a belsőégésű motorok és a gőz- és gáz turbinák tanulmányokon túlmutató ismereteivel. Két csoportra oszthatóak a foglalkozások, nyílt szakkörfoglalkozásokra, és projektfeladatokra.

A nyílt szakkörfoglalkozások bármely hallgató számára elérhetőek, előzetes felkészülést, komoly alaptudást nem igényelnek. A heti rendszerességgel szervezett alkalmak során, egy féléves tematika szerint az ellátogatók az alapoktól elsajátíthatják a belsőégésű motorok működését, mind elméleti, mind gyakorlati vonalon. Ezen foglalkozások célja, hogy az érdeklődő kari hallgatók közelebb kerüljenek ehhez a világhoz, gyakorlati tapasztalatokat szerezhessenek. A foglalkozások alkalmával egy elméleti alapozó után végigtekinthetik az ellátogatók a két- és négyütemű, diesel és benzines motorok működésbeli és konstrukciós különbségeit.

A projektfeladatokon már szakavatottabb hallgatók, kizárólag a szakosztály tagjai vehetnek részt. A félévente 3-4 komolyabb időbefektetést igénylő projektmunka során, egy-egy szakterületen – motorfelújítás, turbina felújítás, motor metszet készítés – dolgozhatnak a tagjaink. Itt lehetőség nyílik mélyebb tudás elsajátítására, ugyanis a foglalkozást irányító szakmai vezetők több éves tapasztalattal rendelkeznek, akiktől rendkívül sokat lehet tanulni.

A gyakorlati foglalkozások mellett az egyetemi képzést kiegészítő tématerületek megismertetését is fontosnak tartjuk. Számos ipari szereplőt kérünk fel, hogy előadásaik révén bemutassák, a tanulmányok befejeztével milyen lehetőségek nyílnak a hallgatók számára a kreativitásuk kibontakoztatására. Félévente 3-4 nyílt előadás biztosítja, hogy közelebb kerüljünk és betekintsünk a 21. század mérnöki munkájának, eredményeinek világába.

Az egyetemen megismert gépek, berendezések működésének megértését elősegítendően a Szakosztály félévente átlagosan két üzemlátogatást szervez, melynek célpontjai az  olyan hazai vállalatok, ahol bárminemű hőerőgépekkel kapcsolatos tevékenység zajlik, legyen szó tervezésről, gyártásról, vagy üzemeltetésről. Ezen alkalmak nyitottak az egyetem hallgatói számára, de túljelentkezés esetén a Szakosztály tagjai élveznek elsőbbséget.

Törekszünk arra, hogy a szoftveres ismereteinket az ipar által elvárt európai szintre hozzuk. Ennek folyományaként a Szakosztály tagjainak lehetőséget biztosítunk végeselemes, modellező és áramlástani, égésmodellezési szoftverek elsajátítására és használatára. Többek között ilyen az ANSYS Fluent modulja, és az AVL által kifejlesztett BOOST program.

A Szakosztály komoly erőfeszítéssekkel dolgozik azon, hogy segítse azokat, akik tudományos diákköri kutatómunkát szeretnének végezni a hőerőgépek témakörében. TDK, szakdolgozat témákkal állnak a hallgatók rendelkezésére, így ösztönözve őket arra, hogy a Gépész karon eltöltött idejüket minél hasznosabban töltsék.

Nagy odafigyeléssel vagyunk arra is, hogy egy egységes, és szoros kapcsolatot ápoló közösséget hozzunk létre. A félév során több alkalommal rendezünk csapatépítő estéket, melyek alkalmával érdekes szakmai kérdések megvitatása mellett a kikapcsolódásé a főszerep. Az évet egy egész napos záróeseménnyel koronázzuk meg, ahol szakmai vetélkedőkkel tarkított záróvacsorával várjuk tagjaikat.

A Kalorikus Gépek Szakosztály és az Energetikai Gépek és Rendszerek tanszék szinergikus kapcsolata révén rövid időn belül komoly eredményeket tudott elérni, amit mi más is mutathatna jobban, mint az, hogy több mint 30 aktív taggal rendelkezik, és az érdeklődök köre is jelentős.

Kapcsolat:

Szakosztály Elnök – Dobai Attila ( This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it )

Web: www.gszk.bme.hu/kalor

E-mail cím:  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Facebook: http://www.facebook.com/kalorszakosztaly


Projektbemutatók

Lada motor felújítás

A 2014 tavaszi félévben tagjaink egy a Lada motorokat jól ismerő vezető irányításával egy 2105-ös 1298 cm3-es blokkot hoztak vissza az élők sorában. Munkájuk során megismerkedhettek a motorfelújítás lépéseivel, fortélyaival.

  

  


Motor metszet készítés

Szakosztályunk az 2014 tavaszán kezdett bele egy olyan oktatóeszközt létrehozásába, amely nagymértékben megkönnyíti a hallgatók és az oktatók munkáját egyaránt. A tanszék laboratóriumában rengeteg alkatrész található, melyet mindenki a kezébe foghat, tüzetesen átvizsgálhat. A működés mély megértéséhez viszont egy olyan eszközre volt szükség, melyen ezek az alkatrészek üzem közben is megfigyelhetőek. Fontos, hogy a főbb elemek láthatóak legyenek, mindamellett töltsék be eredeti funkciójukat. Az EGR tanszék biztosította a Szakosztály számára a donor motort, mely egy 3 hengeres Suzuki Maruti blokk volt.

A munkát megelőzően a projekt tagjai tüzetesen átvizsgálták a konstrukciót, hogy minél látványosabb eszközt hozhassanak létre. A motorról készült műszaki leírás áttanulmányozása, és a segítőkész tanszéki munkatársak instrukciói alapján készítették el a megmunkálási terveket. Igyekeztek olyan pozícióba állítani a motorblokkot, hogy a lehető legtöbb részlete látszódjon. A megmunkálásnál gondot fordítottak arra, hogy az alkatrészek ne veszítsenek funkcionalitásukból. Így egy olyan motort kaptak, melynek nyitott az égéstere és a hűtővíztere, a főtengely pedig elforgatható. A hengerfej is felnyitásra került, így a dugattyú elmozdulásakor látható, hogyan működik a szelepvezérlés, miként történik a töltetcsere.


    


Time Lapse videó

Nem titkoltan a Szakosztály keresi és követi a weben elérhető hasonló témakörben tevékenykedő csoportok, személyek munkáját. Így akadt rá egy felettébb érdekes videóra, melyen egy Porsche 911 boxermotorja bomlik darabokra „önmagától”, egy ügyesen állóképekből összefűzött sorozat mentén. Ezen felbuzdulva a Szakosztály is elkészítette saját videóját egy AUDI 3.0 V6 FSI motorral, mely 1230 képkockából áll, és 7 ember 30 óra munkáját igényelte.